על ה"עני בדעת" ו"העשיר בדעת" בעולם האמונות והדתות


- מאת אדמיאל קוסמן -

לפי וויניקוט אם-כן משחק הוא פעילות-מעבר. מעבר מילדות לבגרות, מעולם הדמיון הפנימי למציאות החיצונית ומהעולם החיצוני המוכר לעולם לא-מוכר. וכפי שהילד נצמד ל”דובי” כדי ליצור עולם מוגן המאפשר לו לחקור את העולם שבחוץ מתוך תחושת ביטחון – כך נצמד המבוגר לאובייקט מופנם, שיכול להיות אצל האדם הבוגר – לשם משל – העניין שהוא מגלה בהשקפות-עולם, באידאולוגיה או בדת; כשהוא “אוחז” בהשקפת-עולם זו הוא חש מוגן יותר – ודרכה הוא בוחן את העולם מחוץ לו. בדיוק כפי שהילד יכול לדעת היטב שה”דובי” איננו האמא – ועם זאת הוא נצמד אליו כאילו היה אימו – כך גם הבוגר יכול להיות מודע לכך שהתיאוריה שלו על המציאות או המיתוס שבו הוא מאמין או השקפת העולם שבה הוא דבֵק איננה המציאות עצמה – ועם זאת הוא “אוחז” בה כאילו הוא פוגש כך את המציאות. בהמשך לכך, טוען חוקר המיתוסים, רוברט סגל, בעקבות וויניקוט, אפשר לראות כיצד נוצרות קבוצות, כתות ודתות, כאשר ה”אחיזה” באמונה (שלא כמו במקרה הפרטי של ה”דובי” של הפעוט) יכולה ליצור לבסוף – כשה”משחק” היצירתי באובייקט המעבר משותף לרבים – קהילות, אוֹפְנות, דרכי מחשבה ואידאולוגיות המניעות את החברה, את הדת ואת הפוליטיקאים והמדינות – בעולם שבחוץ.

עתה אנו מתקרבים לשאלה שבה פתחנו את הדיון שלנו, ונוסיף כעת – בעקבות וויניקוט וסגל – כי קיימות שתי אפשרויות: היחיד השייך לקהילת מאמינים בדת או באידיאולוגיה כלשהי יכול לקבל את אמונתו כ”משחק יצירתי” מהנה ב”דובי”, באובייקט-המעבר שדרכו הוא מתענג על המבט שלו על העולם דרך השקפת-העולם הספציפית של הקבוצה שאליה הוא שייך. יחיד זה לא יבלבל בין ה”דובי” לבין המציאות (דוגמא אחת מיני רבות לכך שהיסוד המשחקי המהנה יכול בנקל להפוך בעיני הַמְּשַׂחֲקִים ל”מציאות” – שעליה כבר מסתכסכים אנשים בוגרים ברצינות רבה עד כדי הידרדרות לאלימות, אכזריות ורצח – היא “מלחמת הכדורגל” שפרצה ביולי 1969 בין הונדורס ואל סלוודר עקב משחק כדורגל – מלחמה של ממש, שבמהלכה נהרגו 2000 איש!

במונחים דתיים ננסח זאת כך: אדם יכול להשתייך לקהילת מאמיני הנצרות, האסלאם, היהדות, הינדואיזם או בודהיזם – בידיעה שבכך הוא בוחר לשחק בעולם “משחק יצירתי” שמבטא את הכמיהה שלו לַנֶּצַח, לאמת האלוהית ולתיקון נפשו – אך להיוותר “עשיר בדעתו” במובן זה, שכל מה שהוא ישמע מבני דת אחרת או קבוצת מאמינים אחרת לא יערער את תמונת-עולמו, אלא דווקא יעשיר אותה. הוא יקשיב לאמונה של ה”אחר” באותו אופן יצירתי שבה הוא מקבל עליו את שייכותו לקבוצת המאמינים שלו – ויקבל בברכה מה”אחֵר” את היסודות שאולי לא הוצעו לו בקבוצה שאליה הוא שייך (כדאי להזכיר כאן את הָאִמְרָה שטבע הרמב”ם: “שְמע את האמת – ממי שאמרה”).

לעומת זאת, המבוגר ש”אוחז” אחוז-חרדה-מהמציאות “בדובי” שלו – ומבלבל בין המשחק למציאות – איבד כבר את היסוד המשחקי הפתוח והמשוחרר שיש באחיזה באמונות ובהשקפות-עולם; ואזי, כותב סגל, השקפות-העולם והמיתוסים שהוא ספג בילדותו כבר לא נתפסים על ידו כיסודות ש”משחקים בהם” בהנאה יצירתית, אלא “כאמיתות שאין לערער עליהן” (סגל, שם) – אדם שכזה הוא סכנה לחברה; וכשקבוצה שלמה “חוֹלָה” בבלבול זה שבין ה”דובי” למציאות – היא הופכת ללוחמנית באופן אכזרי. לצערנו ההיסטוריה הציגה בעבר ומציגה לפנינו בהווה, שלל דוגמאות למחלה נפשית זו של אלו, “העניים-בדעתם”, הנתפסים לפונדמנטליזם קנאי ועיוור – וזו לצערנו מסתירה מעינינו את יופיין המשחקי והיצירתי של כתבי הקודש והטקסים היפים של כל הדתות.

[הערה: מאמר זה הוא נוסח מורחב של מאמר שהתפרסם בעבר ב”חיים אחרים המחודש”] 

מכמה שיחות של חכמים בתלמוד נראה שרווחת הייתה בימיהם התפיסה, המתבטאת בָּאִמְרָה של החכם אביי (בן המאה הג-ד לספירה): “אין עני אלא בְּדֵעָה” (תלמוד בבלי נדרים מא ע”א). במקום אחר בתלמוד (שם, כתובות סח ע”א), מתפרשים הדברים כך: יש עני ועשיר בנכסים, ויש עני ועשיר בְּדַעְתּוֹ. ה”עני

בדעתו” הוא מי שיש לו רכוש וממון רב – אך הוא מנהל את חייו אחוז-חרדה – כמי שאין לו. 

 

את ההבחנה הפסיכולוגית התלמודית הזאת ברצוני להרחיב, ולהעבירה הלאה, מהמישור הפסיכולוגי אל המישור הרוחני. אטען אפוא ש”עני בְּדַעְתּוֹ” הוא מי שדעתו צרה – והוא נאחז באמונה או במיתוס מסוים כאילו כל האמת הקיומית של העולם שסביבו תלויה אך ורק בתפיסה אחת-ויחידה זו – בַּדּוֹגְמָה שהוא ספג במהלך חינוכו כילד (אנשים אלו נוטים לומר שוב-ושוב: “כך חונכתי בישיבה”, “כך חונכתי בקיבוץ”, “כך חינכו אותנו בתנועת הנוער”, וכדומה) – או אף לעיתים, כאשר בבגרותו בחר אותו אדם באידיאולוגיה מסוימת כדרך-חייו – אך אִפשר לעצמו “להיבלע” לגמרי בתוכה, ולא נותר בו כל שריד לאישיות עצמאית משלו.

כדי להסביר את הדברים בבהירות אפנה עתה למשנתו של הפסיכואנליטיקאי הבריטי דונלד וויניקוט (1896-1971), שתוכל להבהיר לנו מדוע אנשים מסוימים נוטים לסגור את עצמם – לעיתים אף בחרדתיות אובססיבית – בפני אפשרויות מחשבה חדשות שאני מכנה בעקבות התלמוד “עוני בדעת”; בעוד שאחרים מתירים לעצמם רעננות ופתיחות מחשבתית שמאפשרת להם להעשיר את עצמם באופן תמידי במגוון רחב של עמדות ומחשבות שהם מקבלים בברכה, ואף נהנים מהמפגש המסקרן עִמם. עלי להדגיש שדבריי על “עוני בדעת” אינם קשורים כלל למגזר הספציפי שאליו משויך פרט זה או אחר; יכול בהחלט להיות שה”עשיר בדעת” חי במגזר שמרני כמו זה החרדי, בעוד שה”עני בדעת” יכול שישתייך למגזר הליברלי – אך סגירותו תתבטא בנוקשות מחשבתית שאינה מאפשרת לו להקשיב בנינוחות למה שלא יתאים לַדּוֹגְמוֹת ה”ליברליות” הנוקשות שדרכן הוא רואה את העולם.

וויניקוט, שהיה בראשית הכשרתו רופא ילדים, גיבש במהלך שנותיו כפסיכואנליטיקאי את עמדתו המיוחדת (השונה מזו של פרויד, ואף מזו של מלאני קליין שאליה היה מקורב בראשית דרכו הפסיכותרפית), על התפתחותו של הָעוֹלָל מתוך מגע קרוב-במיוחד עם אימו בשנים הראשונות. וויניקוט מסביר, כי התינוק איננו פוגש את המציאות כמו-שהיא, דבר זה הוא עדיין למעלה מכוחו – ולכן זקוק הוא ל”אובייקט המעבר” – כפי שוויניקוט כינה את האמצעים שדרכם התינוק פוגש את המציאות דרך “גשר” כלשהו. המעבר שעליו מדובר הוא המעבר של התינוק מתחושה שהוא ואימו הם גוף אחד – אל העמדה הבוגרת יותר, שבה התינוק משולח לדרכו העצמאית כאינדיבידואל נפרד אל העולם הגדול שבחוץ.

דוגמא ל”אובייקט מעבר” שכזה, הוא ה”דובִּי” – שאותו נושא הפעוט לכל מקום ואליו הוא נקשר, ה”דובי” מהווה תחליף לאם בזמן המעבר של התינוק ממצב שבו היה פעם אחוז ומטופל באופן פסיבי בְּרֶחֶם-האם, בלא שמוטל עליו “עול” אקטיבי כלשהו – מצב שנמשך גם לאחר צאתו מהרחם כשהוא יונק משדֵי-אימו ומטופל על ידה במסירות (במצב אידאלי כמובן). אך עתה, מִשֶּׁחָשׁ הפעוט יותר ויותר בדחף לצאת אל העולם באופן אקטיבי, כאינדיבידואל, בכוחות עצמו, מתלווה לכך גם חרדה גדולה, שאותה מרגיעה האחיזה הסימבולית באובייקט המעבר, ב”דובי”. ה”דובי” הוא אפוא מעין תחליף לאם שהוא משאיר בצעדיו הראשונים מאחור. ה”דובי” – טוען וויניקוט – הוא היסוד המשחקי שלנו מול המציאות, יסוד שילווה אותנו מרגע זה ואילך לאורך כל ימי חיינו.

וויניקוט מסביר כי היסוד המשחקי הזה הוא גם יסוד היצירה האנושית. הפעוט אוחז בידו את כף האכילה שניתנת בידו – ומניע אותה מעליו – ומשמיע קולות, כשהוא מדמיין שהכף היא מטוס החג מעליו בשמים.  מה שקרה באירוע זעיר זה, הוא שהילד לקח דבר-מה מהמציאות שאותה הוא פוגש (=כף) – הוסיף עליה מדמיונו אלמנטים חדשים ויצר ממנה לעצמו יצירה חדשה (=מטוס); גם אם המשחק הדמיוני הזה היה רק לשעה קלה – ולאחר מכן, בעקבות קריאת האם, הוא שב לאכול את מְנת-האוכל שהונחה לפניו – והכף כמובן תחזור באחת להיות כף-לאכילה.

ההתבוננות של וויניקוט בתינוקות רבים ובדרכים שבהם הם תופסים את העולם הביאה אותו למסקנה, שרגע קצר זה שתואר עתה הוא המקור לכל פעולה יצירתית; גם בהמשך, כשלאחר שנים רבות אותו תינוק בָּגַר   – והוא עוסק עתה בהנאה בגינון, בציור או בבישול – גם שם, טוען וויניקוט, קיים אותו גרעין שזיהינו בחיי התינוק: האדם היצירתי נוטל לידיו חומר כלשהו מהמציאות הסובבת אותו – ובתהליך היצירה, שעליו הוא מוסיף להתענג, הוא מצרף אליו אותו נופך של “היסוד המשחקי” הקסום שיוצר ממנו דבר-מה חדש ורענן משלו. אלו הן, לפי וויניקוט, “הרחבות בוגרות של המשחק הראשוני של התינוק” (ראו על כך רוברט סגל, תיאוריות של מיתוס, רסלינג, עמ’ 159).

מובן אפוא מדוע וויניקוט מגיע למסקנה שגם האדם הבוגר, בדיוק כמו התינוק, מתקשה לעמוד מול המציאות כמו שהיא, בהתמדה עיקשת, והוא זקוק ל”אובייקט המעבר המשחקי” כדי למצוא לעצמו רגעים של הפוגה, שתאפשר לו לחזור אחר כך אל המציאות טעון באנרגיה טובה יותר. וויניקוט כותב:

אנו מניחים כאן שמשימת קבלתה של המציאות איננה מסתיימת לעולם, ששום יצור-אנוש אינו חופשי מן המתח הכרוך בקישור של מציאות פנימית וחיצונית, ושתחום הביניים של החוויה…מספק הפוגה מן המתח הזה (האמנויות, הדת וכו’). תחום ביניים זה הוא המשכו הישיר של תחום המשחק של הפעוט ש’הולך לאיבוד’ במשחקו (דונלד ויניקוט, משחק ומציאות, עמ’ 46).)

רצנזיות

So what is a creative agency? It is a company that offers a combination of enterategy, design, technology and advertising services to clients, it is creative or expert lead, it's made up primarily of creative professionals, and it's often strongly defined by values.

פרוזה

So what is a creative agency? It is a company that offers a combination of enterategy, design, technology and advertising services to clients, it is creative or expert lead, it's made up primarily of creative professionals, and it's often strongly defined by values.

שירה

So what is a creative agency? It is a company that offers a combination of enterategy, design, technology and advertising services to clients, it is creative or expert lead, it's made up primarily of creative professionals, and it's often strongly defined by values.