חברי המערכת
אודות כתב העת
דויד מנשה נולד בישראל בשנת 1956, במעברה ברמת-השרון, עיר בה חי כל חייו, להוציא תקופה של ארבע שנים, שבהן למד אלקטרוניקה בפנימיית “כרמית” בירושלים, במסגרת תוכנית ארצית למחוננים, שתלמידיה למדו בבתי-ספר מקצועיים (מקבילתה המקצועית של “בוייאר”, שם למדו התלמידים במסגרת “עיונית”). בתקופה זו ולאחריה כתב שירים רבים, שאותם הציג לסופר יורם קניוק ז”ל, שגר אז בשכונת מורשה – ועודד אותו לפרסם ספר שירה, שמסיבות שונות לא יצא לפועל.
למד לתואר ראשון במדע המדינה וסוציולוגיה ואחר כך תואר שני בסוציולוגיה.
במקביל ללימודים, הקים רשימה מקומית שהתמודדה בבחירות למועצה המקומית רמת השרון וכיהן בה במשך כ-10 שנים, בשנים 1983-1993.
בתקופה זו התקבל לקורס כתבים ועורכי חדשות ב”קול ישראל” ולאחריו החל עבד בעתון “ידיעות אחרונות” ולאחר מכן ב”מעריב”, בתפקיד עורך בדסק החדשות, בו פירסם מדי פעם פירסם סיפורים קטנים.
ערב מלחמת המפרץ ב-1981 הוציא לאור עתון מקומי ברמת השרון ואחר כך עבר לכתוב בעתון “אלקטרוניקה” כמעט עד לסגירתו. מאז עבד כיועץ תקשורת ודוברות בגופים ועיריות שונות.
אחרי שנים של “שתיקה” יצירתית, החל לפרסם שירים ש”שכבו” במגירה שנים רבות ושירים חדשים בכתבי עת לשירה מקוונים, כמו “נתיבים” ומודפסים, כמו “בין סגול ובין תכלת”, “המסדרון”, “עתון77″ ו”מוטיב”, אתרי שירה כמו “סלונט”, בקבוצות שירה בפייסבוק ובאנתולוגיות.
בשנת 2018 פירסם את ספר שיריו הראשון, “מציאות נקלפת”, בהוצאת ספרי עתון77, והתעתד להוציא לאור את ספרו השני ב-2019, פרוייקט שנעצר בעקבות דום לב שבו לקה – ויזכה בקרוב ל”החייאה מחדש”.
נעמה ארז
נולדה בירושלים. את ההשכלה האקדמאית שלה רכשה באוניברסיטת תל אביב (תואר ראשון בספרות עברית, פילוסופיה וחינוך, ותואר שני במדעי החינוך- פסיכולוגיה וסוציולוגיה בחינוך).
נעמה פרסמה תחת שם נעוריה (לוין) שירים במוספים הספרותיים “משא” ו”על המשמר”, בשנות ה־70 וה־80, וסיפורי ילדים ב”דבר לילדים”, וגם כתבות בנושאי ייעוץ להורים במגזינים שונים, ובשנים האחרונות ב”עיתון 77″, “מטען” ו-“מאזניים”.
בין השאר עבדה בפרוייקט נט”ע שבאוניברסיטה בבניית תוכניות לימודים לתלמידי תיכון ולקחה חלק במחקרים במדעי החינוך בשנות ה־70 וה־80. עבדה עם נערות בסיכון ולאחר מכן עבדה כיועצת חינוכית במערכת החינוך. במקביל ריכזה ועדת חשיבה בנושאי חינוך בשכונות במכללת בית ברל.
בין השנים 2007-2000 עבדה לסירוגין באוניברסיטת בן גוריון כמרצה וכמנטורית.
וסיימה את לימודי הפסיכותרפיה הקוגניטיבית (בחסות אוניברסיטת בר אילן) ועובדת היום בתחום הפסיכותרפיה, בדגש על הבטים בודהיסטיים וקבליים.
ספריה עד כה:
טפות נשם, ספר שירה בהוצאת אלף, 1979
פתאום לא הכל ברור מאליו, ספר שירה ושירה בפרוזה, בהוצאת. אלף, 1986
רחוקים מן החוף, נובלה, בהוצאת ירון גולן, 1988
העברה נגדית, ספר שירה, בהוצאת גוונים, 2007
איפה הכובע של מר נחליאלי, ספר לילדים (פעוטות), בהוצאת רימונים, 2011
המאמץ להתעוררות, ספר שירה, בהוצאת ספרי עיתון 77, 2012
אגרוף קטן, הוצאת נתיבים, 2016
דרומה מאשקלון, נובלה, 2018 הוצ’ ספרי עיתון 77.
שמעון רוזנברג
שמעון רוזנברג נולד בפולין ועלה לישראל בשנת 1957. את ההשכלה האקדמאית שלו רכש באוניברסיטת תל אביב (תואר ראשון בלימודי ההיסטוריה של המזה”ת ותולדות ארץ ישראל. תואר שני במדע המדינה).
פרסם בשנות ה־70 המאוחרות וראשית שנות ה־80 חמישה סיפורי מד”ב בכתב העת “פנטסיה 2000”. קודם לכן פרסם שירים בעיתון הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב.
אחרי למעלה מ־30 שנה כעובד מדינה יצא לגמלאות בשנת 2007 במטרה לשוב לאהבת נעוריו – כתיבת שירה. מאז פרסם שירים בכתבי העת “מטעם”, “מטען”, “עיתון 77” (בו פרסם גם ביקורת ספרותית), “משיב הרוח”, “מאזניים”, “יקוד”, “נכון”, “הליקון”, “שבילים”, “לכל הרוחות”, באנתולוגיה לשירה “הלילה הזה כולו שירה” (הוצאת “איתמר”, 2016).
ספרי שירה:
שירים מזווית העין, בהוצאת “גוונים”, 2011.
כל הדרכים מובילות אל עצמן, בהוצאת “פרדס”, 2016
שירים מקצה המערב, הוצאת “עמדה”, 2022
כתב העת “נתיבים” הוא כתב עת אינטרנטי שמטרתו לשמש במה ליצירות אמנות בוגרות, בפרט בתחום השירה. זאת, משום שרובו של הדיון הספרותי המתקיים כיום באינטרנט ובכתבי העת החדשים, מתמקד ב”שירה צעירה”, שמרבית כותביה צעירים.
מטרתנו לשמש במה ליצירה שהיא נטולת גבולות ומשוכות של גיל: יצירה בשלה, חכמה, מתוחכמת ולא מתחכמת.
בעידן התקשורת הדיגיטלית המהירה, יכול כל אדם לכתוב ו”להוציא לאור” את יצירותיו והיצירות אינן עוברות כל ביקורת ושיפוט רציני, אלא נמדדות במספר הכניסות וה”לייקים” והדיון בהן רדוד.
במקביל, מספר כתבי העת הספרותיים הרציניים הוא קטן, והיקף היצירות בהם מוגבל, בין היתר בגלל היעדר תמיכה ממסדית. כתבי עת אלה קורסים תחת עומס המשוררים המוכשרים הרבים, צעירים ובוגרים, כשלרבים מהם אין מקום לפרסם את יצירתם.
כתב העת הזה יהווה במה לקריאה פרשנית ביצירות. בכל גיליון נדון בשירים של משוררים. כמו כן נערוך ניתוח מעמיק יותר של שיר מהקלסיקה הישראלית.
כדי לעודד שיח בין סוגי אמנות שונים, נשמש קורת גג לפרוזה וליצירות אמנות אחרות. נשאף גם לתת במה, או קישור לשירים מולחנים של משוררים שאת שיריהם נפרסם.
נשמח להציג ספרים חדשים, לקדם מפגשים, ולעודד דיאלוג בין משוררים באמצעות כתב העת, או בדרכים אחרות.