השירה ליוותה אותי לאורך כל חיי כמעט, גם כאשר לא כתבתי. מעולם לא כפיתי את עצמי על השירה. היא הגיעה כאשר הגיעה ואני הייתי כלי צייתן בידיה וכתבתי. וכשם שהיו תקופות בהן לא כתבתי כלל, היו תקופות שבהן כתבתי ללא הפסק. יותר נכון, כל מהותי היתה שירה: אופן החשיבה הפך לירי וההתבוננות בעולם היתה כמו הסתכלות מבחוץ על היקום החיצון, אך בה בעת גם על הקיום הפנימי. השירה זרמה בתוכי ומתוכי, אם רציתי ואם לאו.
מקורות השירה שלי נובעים ממעיינות כואבים. השמחה, האושר והיכולת למצוא הנאה, שלא לדבר על לייצר אותה הם, נחלת אנשים אחרים. השירה לתפיסתי, האישית בלבד, נובעת כמעט אך ורק מתוך מצוקה, כאב וסבל – האנושי בכלל והאישי בפרט. הייתי רוצה להאמין, שהשירה היא תרפויטית, מקור לגאולת הנפש. אינני בטוח בכך, אולם גם אם אינה כזו, היא לפחות ערוץ לניקוז מועקות. משום כך אין לי, כמעט, שירים אופטימיים.
בקיץ 1985 “הופיע” השיר אֲוִיר רוֹבֵץ, פתאום, כמו מאליו, אחרי תקופה ארוכה שלא כתבתי והחל את מחזור הכתיבה האחרון שלי, הנמשך עד היום. מתחתיו מופיע השיר “מציאות נקלפת”, שממנו נטלתי את שם ספרי.
אֲוִיר רוֹבֵץ כֶּלֶב זָקֵן מַשְׁפִּיל זָנָב
מַאֲפִיר אֶל שֶׁקֶט הַקָּיִץ הַהוֹמֶה
הֶבֶל, כְּאַרְיֵה שָׂבֵעַ מוּטָל
תַּחַת עֵץ הַשִּׁכְחָה בְּלִי
לְהָנִיד אֲוִיר רוֹבֵץ
עוֹטֵף כִּשְׂמִיכַת
לֵב חֹרֶף
כָּבֵד.
ספטמבר 2015